عضو شوید



:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



به وبلاگ من خوش آمدید

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان اهنمای گردش گری استان لرستان و اراک و آدرس lorestangardi1.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

آمار مطالب

:: کل مطالب : 91
:: کل نظرات : 85

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 3
:: باردید دیروز : 6
:: بازدید هفته : 84
:: بازدید ماه : 203
:: بازدید سال : 2900
:: بازدید کلی : 35985

RSS

Powered By
loxblog.Com

یاد و خاطره ی هفته دفاع مقدس گرامی باد..
جمعه 4 مهر 1393 ساعت 1:9 | بازدید : 634 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

             نیروی هوایی  

                             

                           و


 

           نیروی زمینی          

                                     

و


        نیروی دریایی 

            

و

 


   سپاه پاسداران

           


                                                                                              و...

در دفاع علیه هجوم دشمن به یک اندازه تاثیر گذار بودند.

 


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
متن کامل بيانيه تیرول (UIAA)، بهترين شيوه عملكرد در ورزش های كوهستانی
پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 19:32 | بازدید : 1303 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

این رشته از ورزشها ، برای علاقمندانشان این فرصت را بوجود می آورند تا برای خود اهداف مشخصی را در نظر گرفته و بر اساس آن فعالیتی بلند مدت و با ارزش را دنبال نمایند . ازجمله جذابیت ها و انگیره های موجود در این رشته از فعالیت ها می توان به ؛ تامین سلامت ، تحرك ، ارتباط با طبیعت ، انگیزه های اجتماعی و در نهایت لذت كشف و ماجراجوئی اشاره كرد .
بیانیه تیرول به منظور مشخص نمودن بهترین شیوه عملكرد و رفتار در ورزشهای كوهسنان در 8 سپتامبر سال 2002 طی نشستی كه به آینده این ورزش ها نظر داشت ، منعقد شد .

این بیانیه شامل مجموعه ای از ارزشها و نكات اخلاقی می باشد كه برای كمك به عملكرد صحیح علاقمندان رشته های مرتبط با طبیعت و كوهستان تدوین شده است .


بیانیه تیرول درواقع مجموعه ای از قوانین یا دستور العمل های جزء به جزء نیست بلكه :

    - به ارزشهای اساسی و بنیادین این گروه از ورزشها در دنیای امروزی می پردازد .
    - اصول و استاندارد های كلی سرپرستی و هدایت های تیمی را بیان می كند .
    - الگوئی از معیار های اخلاقی در شرایط نامعین را به تصمیم گیرندگان ارائه می دهد .
    - اصول اخلاقی ای را كه مردم عادی می توانند این گونه از ورزشها را با آن قضاوت كنند در اختیار می گذارد.
    - برای مبتدیان این ورزش ها از بایدها و نباید های اخلاقی این فعالیت ها می گوید .
    - هدف بیانیه تیرول آن است كه امكان شناسائی استعداد و كشش درونی نسبت به ورزشهای كوهستانی ؛ رشد شخصی و اجتماعی ؛ همچنین درك فرهنگی و آگاهی از محیط را برای علاقمندان ایجاد كند و در همین راستا از ارزشهای نانوشته سنتی و جذابیتهای ذاتی این فعالیتها استفاده كرده و درجهت تامین نیازها و مقتضیات زمان بهره برداری نماید .

ارزشهای بنیادینی كه بیانیه تیرول بر اساس آن نوشته شده است ، طیف وسیعی از ورزشهای كوهستان ازگلگشت گرفته تافعالیت در ارتفاعات بالارا پوشش می دهد .
اگرچه ممكن است راهكارهای این بیانیه برای نخبگان ورزش های كوهستان اندك به نظر برسد ، اما بخش عمده ی این توصیه ها متوجه تمامی علاقمندان به این دسته از فعالیت ها می باشد .


بیانیه تیرول نظر مخاطبین خود را به درك مفاهیم زیر جلب می نماید :
- پذیرش خطرات و مسئولیت ها
- برقراری توازن بین اهداف ، مهارتها و تجهیزات موجود
- عملكرد صحیح و گزارش صادقانه
- تلاش برای انجام بهینه ی این ورزش و عدم توقف در یادگیری و آموزش
- داشتن صبر ، توجه و كمك به یكدیگر
- مراقبت از اجزای طبیعی و وحشی محیط كوهستان
- حمایت و توجه به گروههای محلی ، بومی وتلاش درجهت كسب رضایت آنها .

بیانیه تیرول براساس سلسله مراتب ارزشی زیر استوار می باشد :
1- شان انسانی : بیانیه تیرول بر این باور است كه انسان آزاد آفریده شده است و از نظر شان و مرتبه تمامی انسانها برابر و بدون در نظر گرفتن جنسیت دارای حقوقی مساوی هستند و می بایست رفتاری برادرانه با هم داشته باشند .
زندگی ، آزادی و خوشبختی : به عنوان اصلی غیر قابل انكار درحقوق انسانی و با نظر گرفتن مسئولیت های خاص در ورزشهای كوهستانی ، این بیانیه قصد دارد در سه زمینه " زندگی ، آزادی و خوشبختی " و درجهت حفظ حقوق انسانها در جوامع كوهستانی موثر باشد .
2- دست نخورگی طبیعت : این بیانیه پیمان نامه ای است درجهت امنیت ارزشهای زیست محیطی ، حفظ ویژگی های دنیای وسیع كوهستان ، حفاظت و حمایت از گونه های گیاهی و جانوری كه درمعرض خطر هستند .
3- همبستگی و اتفاق نظر : پرداختن به ورزشهای كوهستان فرصتی مغتنم درجهت مشاركت و گسترش فعالیت های گروهی ، ایجاد تفاهم و غلبه بر موانع ناشی از تبعیضات جنسی ، تفاوت های سنی ، ملیتی ، اخلاقی ، اعتقادی و سطح توانائی اجتماعی را بوجود می آورد .
4- خودباوری : این ورزشها دارای قابلیت لازم برای پیشرفت هائی قابل توجه و با ارزش در جهت نیل به اهداف و خواسته های شخصی می باشد .
5- حقیقت : لزوم وجود صداقت و راستی برای رسیدن به اهداف مورد نظردر ورزش های كوهستانی و صعود ها ضروری است . اگر فریب و دو رنگی جایگزین حقیقت شود ، رسیدن به هدف ناممكن و یا بی اعتبار می شود .
6- رسیدن به درجات عالی تر : یكی از ویژگی های این رشته ورزشها در آن است كه با پرداختن به آنها می توان به اهدافی كه پیش از این قابل دسترس نبودند ، دست یافت و مجموعه ای از اهداف اصولی و عالی تر را برای خود تعیین كرد .
7- ماجراجوئی : برای اداره خطر در ورزش های كوهستان قضاوت های صحیح ، مسئولیت پذیری و داشتن مهارت ضروری است . تنوع حاكم بر این ورزش ها این امكان را فراهم می سازد تا هر كس بنابر علایق ماجراجویانه خاص خود و با درنظر گیری مهارت هایش در مقابل خطرات موجود ، بدان بپردازد . ( تناسب و تعادل بین خطر ومهارت )




" بندهای بیانیه تیرول "

بند 1 – مسئولیت های فردی :
اصل اخلاقی :
" كوهنوردان و صخره نوردان در وضعیتی به این ورزش می پردازند كه احتمال خطر وحوادث درمحیط برای آنان وجود داشته و ممكن است امكان كمك موجود نباشد . با درنظر گیری این واقعیت ، آنان به این فعالیت پرداخته و خود مسئول سلامت و حفظ جانشان هستند . فعالیتهای آنان نباید اطرافیان یا محیط پیرامون آنهارا به خطر اندازد . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- ما اهداف ورزشی مان را بر مبنای مهارت های واقعی خودمان و نفرات تیم و بر اساس وضعیت كوهستان انتخاب می كنیم . انجام ندادن صعود می بایست یك گزینه ی ارزشمند به حساب آید .
- اطمینان حاصل می كنیم كه آموزشهای لازم جهت هدفی كه با دقت طراحی كرده و محیای آن هستیم ؛ را داریم .
- اطمینان حاصل میكنیم تجهیزات كامل را داریم و نحوه استفاده ازآن را می دانیم .

بند 2 – روحیه ی تیمی :
اصل اخلاقی :
" اعضای گروه در برنامه های كوهنوردی و ..... باید آمادگی پذیرش شرایط تیم را داشته و منافع و توانائی های جمع را مد نظر داشته باشند . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- هر عضو گروه می بایست مسئولیت سلامت اعضای تیم را در نظر گرفته و آن را بر عهده گیرد .
- هیچ عضو تیم را نباید تنها رها كرد . در صورتیكه این جدائی خطر داشته باشد و زندگی شخص را تهدید كند .

بند 3 – گروههای كوهنوردی :
اصل اخلاقی :
" به تمام افرادی كه در محیط كوهستان برخورد می كنیم به یك میزان احترام می گذاریم . حتی در شرایط بحرانی وتنش زا هم فراموش نمیكنیم كه باسایرین آنگونه رفتار كنیم كه دوست داریم با ما رفتارشود . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- هر آنچه می توانیم انجام می دهیم تا كسی را به خطر نیندازیم و سایرین را از خطرات احتمالی مطلع سازیم .
- به عنوان یك بازدید كننده به قوانین محلی احترام می گذاریم .
- بیش از حد نیاز مزاحم دیگران نمی شویم و اجازه می دهیم گروههایی كه سریع تر حركت می كنند ازما بگذرند و مسیر را اشغال نكرده و دیگران را منتظر نمی گذاریم . ( سد معبر نمی كنیم . )
- گزارش صعود ما بدرستی تنظیم شده و ناظر بر جزئیات وقایع می باشد .

بند 4 – حضور و بازدید از كشورهای خارجی :
اصل اخلاقی :
" به عنوان مهمانی در فرهنگ های بیگانه می بایست همواره با ادب و بردباری با آن مردم رفتاركنیم .( با میزبان های خود ) . به كوه های مقدس و سایر امكان مقدس احترام بگذاریم . همواره آماده همكاری و همراهی با مردم و جوامع محلی باشیم . درك فرهنگ های بیگانه بخشی از تكمیل تجارب صعود است . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- همواره با مردم كشور میزبان با مهربانی ، صبر و احترام رفتار می كنیم .
- به شدت نسبت به قوانین وضع شده توسط كشور میزبان پای بند می مانیم .
- بهتر است پیش از شروع سفر ، در زمینه ی تاریخ ، جامعه ، ساختار سیاسی ، هنر و مذهب كشوری كه به آن وارد می شویم ، اطلاعات كسب نمائیم تا درك بیشتری از مردم آنجا و محیط پیرامون خود داشته باشیم . در شرایط سیاسی ناپایدار و نامشخص از مشورت با افراد رسمی استفاده می كنیم .
- بهتر است كمی درمورد لغات و جملات كلیدی زبان آن مردم بدانیم . نحوه سلام و احوالپرسی ، تشكر و قدردانی ، روزهای هفته ، زمان ، اعداد ، ...... . گاهی اوقات شگفت زده می شوید كه تا چه حد این سرمایه گذاری اندك در كیفیت ارتباط تان موثر است . به این شیوه ما به درك متقابل فرهنگی كمك می كنیم .
- هرگز از فرصت تبادل مهارت های صعود خود با افراد مشتاق محلی غافل نشوید . ملحق شدن به اردوهایی كه نفرات كشور میزبان در آن شركت دارند بهترین راه برای تبادل تجارب است .
- تحت هیچ شرایط و به هیچ قیمتی با احساسات مذهبی میزبانان خود مخالفت نمی كنیم . برای مثال نباید برهنه در جائی حاضر شویم . ( بخصوص در جائی كه از نظر مذهبی یا دلایل اجتماعی این كار قابل قبول نیست . ) اگر برخی از نظرات و بیانات مذهبی دیگران خارج از درك ماست ، صبر می كنیم و از قضاوت پرهیزمی نمائیم .
- به تمام ساكنین محلی در صورت نیاز ایشان كمك می دهیم . پزشك تیم گاهی در شرایطی خاص می تواند تغییرات سرنوشت سازی در وضعیت زندگی هر شخص بیمار بوجود آورد .
- درصورت مناسب بودن شرایط و به منظور كمك به اقتصاد مردم بومی از خدمات محلی موجود استفاده می كنیم .
- تمایل ما همواره بر همكاری با اجتماعات محلی كوهنوردی به وسیله كمك به شكل گیری زیر ساخت ها و حمایت از توسعه های احتمالی ، می باشد . برای مثال از همكاری در امور آموزش و خدمات آموزشی یا سرمایه گذاری های اقتصادی هماهنگ با محیط زیست و حفظ آن می توان یاد كرد .

بند 5 – مسئولیت راهنمایان كوهستان و سایر سر پرستان :
اصل اخلاقی :
راهنمایان حرفه ای كوهستان ، سایر سرپرستان و اعضای گروه هر كدام باید به درك متقابلی از یكدیگر برسند و به خواسته ها و حقوق دیگری احترام بگذارد . برای رسیدن به درجه ی یك راهنما ، سر پرست یا عضو خوب باید خطرات و ریسك های هدف مورد نظر را شناخته و مهارتها ، تجارب و تجهیزات لازم برای رسیدن به آنها را فراهم نمود. بررسی شرایط جوی جزءلاینفك یك برنامه می باشد .
توصیه های بیانیه تیرول :
- راهنما یا سرپرست گروه می بایست مشتری یا عضو تیم را درموردخطر ذاتی هر صعود و سطح خطر صعود مورد نظر مطلع سازد و اگر تجربه لازم درمورد آن كار را داشتند آنان را در روند تصمیم گیری مشاركت داد .
- مسیر صعود و فعالیت باید بر اساس تجارب و مهارت های مشتری یا اعضای تیم انتخاب شود . با انتخاب مسیر مناسب می بایست ضمن ایجاد حس نشاط و لذت كافی از برنامه موجب ارتقاء سطح تجربه و آگاهی ها نیز شد .
- اگر لازم باشد راهنما یا سرپرست می بایست به محدودیت های توان خود اشاره كرده و در شرایط مناسب از اعضای تیم یا مشتریان همراهی بیشتری طلب كند . و همچنین مشتریان و اعضای تیم هم در صورتیكه فكر می كنند میزان خطر و ریسك انجام برنامه ای ، بیشتر از توان و مهارت آنهاست ، می بایست وضعیت خود را اعلام دارند تا جایگزین مناسب برای آنان در نظر گرفته شود .
- در شرایط صعودهای سخت و ارتفاعات بالا ، سرپرستان و راهنمایان می بایست با دقت نفرات تیم را در حداقل تعداد انتخاب كنند . ایشان باید مطمئن باشند كه همه اعضاء كاملا نسبت به وجود محدودیت در حمایت و مراقبت از طرف سرپرست و راهنما ( در شرایط خاص ) آگاهی دارند .
- راهنمایان محلی همراهان بازدید كننده را از ویژگی های منطقه و شرایط موجود مطلع می سازد .

بند 6 – حوادث و مرگ و میر
اصل اخلاقی :
" به جهت آمادگی برای رویاروئی با شرایط و وضعیت های اضطراری ، حوادث جوی و خطرات احتمالی كوهستان كلیه ی شركت كنندگان در برنامه باید درك صحیحی از خطرات بالقوه داشته و از مهارت لازم و تجهییرات مناسب برای این شرایط برخوردار باشند و همچنین آمادگی كمك به یكدیگر و رویارویی با عواقب ناشی از یك واقعه ی ناگوار را داشته باشند . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- كمك به فردی كه دچار مشكل شده است قطعا بررسیدن به هدف مقدم است . حفظ زندگی یك فرد یا كم كردن آسیب فرد مصدوم بسیار ارزشمند تر از تلاش و سختی نخستین صعود است .
- در شرایط اضطراری و زمانی كه تیم نیازمند كمك می باشد و امكان دستیابی به كمك از بیرون وجود ندارد ، باید تمام توان و امكانات را متوجه كمك به فردی كه دچار مشكل شده است سازیم . تا جائیكه خود را به خطر نیندازیم .
- شخصی كه به شدت آسیب دیده یا در حال مرگ است را باید تا حد ممكن آرام نگاه داشته و به او كمك های زندگی بخش داد .
- در صورت فوت فرد سانحه دیده و در هنگامیكه امكان رسیدگی و انتقال فرد مصدوم و نجات آن بخاطر دور افتاده بودن منطقه وجود ندارد ، می بایست موقعیت و محل مورد نظر را دقیقا ثبت و تا حد امكان نشانه گذاری نمود تا یافتن مكان مورد نظر امكان پذیر باشد . - وسایل شخصی ، همچون دوربین فیلم برداری و عكاسی ، نوت بوك ، نامه ها و سایر وسایل شخصی فرد فوت شده می بایست برای تحویل به بستگان متوفی كاملا مراقبت شوند .
- تحت هیچ شرایطی نباید عكس های متوفی بدون اجازه و رضایت خانواده اش منتشر شود .

بند 7 – دست یابی به مناطق كوهستانی و حفظ آنها
اصل اخلاقی :
" معتقدیم كه آزادی دست یابی به مناطق كوهستانی و رشته های صخره ای با نگرشی مسئولانه حق ماست . می بایست همواره درحین اجرای برنامه ها نسبت به محیط پیرامون با حساسیت برخورد كنیم و مراقب طبیعت باشیم . ما به قوانین ، باید ها و نبایدهایی كه در مناطق كوهستانی مورد توافق كوهنوردان است احترام می گذاریم و به سازمانها و مسئولین حفظ این مناطق توجه می كنیم . ”
توصیه های بیانیه تیرول :
- از اقداماتی كه برای حفظ محیط كوهستان و حیات وحش آن لازم است ، حمایت می كنیم . ضمن پرهیز از ایجاد سر وصدا در محیط بكر طبیعت ، مزاحمت برای حیات وحش را به حداقل می رسانیم و سایر كوهنوردان را به انجام این امر ترغیب می كنیم .
- در صورت امكان برای رسیدن به مقصد از وسایل حمل و نقل عمومی استفاده میكنیم تا ترافیك جاده ای را به حداقل برسانیم .
- به منظور پرهیز از تخریب و ایجاد مزاحمت برای محیط وحشی كوهستان ، در حین صعود و فرود روی مسیرهای مشخص حركت می كنیم . در مناطق وحشی ، برای حفظ محیط زیست ، بهترین مسیر را انتخاب می كنیم .
- در زمان آشیانه سازی و زاد و ولد گونه های زیستی به محدودیت های دسترسی فصلی احترام میگذاریم و به محض مطلع شدن از زمان آن سایر كوهنوردان را هم مطلع می سازیم تا اطمینان حاصل كنیم آنان نیز وارد آن منطقه نمی شوند .
- در اولین صعود ، مراقب هستیم تا به گونه های نادر جانوری و گیاهی آسیب نرسانیم . در زمان ابزار گذاری ها و گشایش مسیرها تمام دقت خود را می كنیم تا حداقل تاثیر را روی محیط بگذاریم .
- افزایش نفرات در یك منطقه و عمومی سازی مسیرها با امكانات و شیوه های قدیمی می بایست با ملاحظات دقیق انجام شود . چرا كه افزایش نفرات ممكن است حركت بر روی مسیر را با دشواری همراه سازد .
- با استفاده از حداقل تكنیك های حمایتی آسیب رسان ، كمترین آسیب را به صخره ها می رسانیم .
- نه تنها زباله های خود را به مناطق شهری باز میگردانیم ، بلكه زباله های بر جای مانده از سایرین را هم با خود می آوریم .
- در غیاب سرویس های بهداشتی ، فاصله مناسب از خانه ها ، محل های كمپ ، نهرها ، دریاچه ها و چشمه ها را گرفته و تمام اقدامات لازم جهت پرهیز از آسیب به اكوسیستم را انجام می دهیم . از آنچه باعث آسیب به حس زیبایی شناسی سایرین می شود پرهیز می كنیم .
- ما محل كمپ ها را تمیز نگه می داریم ، از ریختن مواد دفعی تا حد امكان اجتناب می كنیم و یا بطور شایسته زباله هایمان را منهدم می سازیم .
- مصرف انرژی را به حداقل می رسانیم . خصوصا در كشورهائی كه كمبود جنگل دارند و از فعالیت هائی كه می تواند به كاهش آتی جنگلها منجر شود ، پرهیز می كنیم .
- در هنگام برگزاری اردو ها و بخصوص در شرایطی كه جنگل ها در معرض خطر می باشند ، سوخت به میزان كافی برای تهیه غذای تمامی شركت كنندگان را به همراه خواهیم داشت .
- گردشگری با هلی كوپتر می بایست در جائی كه به طبیعت و فرهنگ منطقه ای آسیب می رساند به حداقل برسد .
- می بایست برای یافتن راه حل مناسب و مورد توافق طرفین در اختلافاتی كه بر سر موضوع دست یابی به مسیر صعود با مالكین زمین ها و مسئولین و گروهها به وجود می آید ، مذاكره كرد .
- فعالانه در راه تحكیم و عمومی سازی قوانین حامی محیط زیست و بوجود آوردن زیر ساخت های ضروری اقدام می كنیم .
- با گروههای كوهنوردی و سایر تشكلهای زیست محیطی در مسائل سیاسی كه به حفظ طبیعت و حوزه های پیرامون آن مربوط می شود ، همراه می شویم .

بند 8 – سبك و شیوه
اصل اخلاقی :
" مشخص بودن كیفیت اجرای یك برنامه و روشهای حل مشكلات موجود درآن ، بسیار مهمتر از پرداختن به خود مشكل است . اینكه چگونه به مسائل بپردازیم مهمتر از آن است كه صرفا به یك مسئله ( بصورت موردی ) پرداخته شود . ما سعی داریم اثری از خود در طبیعت بر جای نگذاریم . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- سعی داریم ویژگی های اصلی و ذاتی مناطق صعود را حفظ كنیم . خصوصا آنهائی كه ارزش تاریخی دارند . این موضوع بدین معناست كه كوهنوردان نباید حمایت های ثابت را در مسیر های موجود افزایش دهند . مگر در مواردی كه با مردم محلی اتفاق نظر بدست آید و از طریق توافق نامه ، نخستین صعودكنندگان سطح ثابت گذاری ، جایگزین كردن ابزار جدید یا خارج كردن ابزار موجود را تغییر دهند .
- ما به گوناگونی رفتارها و رسوم منطقه ای احترام می گذاریم و قصد نداریم دیدگاههای خود را بر فرهنگ كوهنوردی دیگران تحمیل كرده یا انتظار نداریم روش آنها روی ما تحمیل شود .
- صخره ها و كوه ها منابع محدودی برای فعالیت و ماجراجوئی هستند و می بایست بین كوهنوردانی كه دارای علایق فراوان و متنوع می باشند و همچنین نسل های آینده بدرستی تقسیم شوند . ما می دانیم كه نسلهای آینده نیازمند یافتن راههای نو ماجراجوئی خود در این منابع محدود هستند . سعی می كنیم راهها و مسیرها را به گونه ای باز كنیم كه فرصتی را از آیندگان نگیریم .
- در مناطق سنگنوردی كه برای رول كوبی مانعی وجود ندارد ، مطلوب آن است كه حتی در این گونه مسیرها از حداقل رول كوبی استفاده شود تا بدینوسیله به تمام سلیقه های گوناگون در صعود احترام گذاشته و فضای ایمن برای ماجراجویی های آتی راحفظ كنیم .
- مسیر هایی كه از حمایتهای میانی سازگار با طبیعت برخوردار هستند نیز می توانند به اندازه مسیرهایی كه نیازمند به رول كوبی می باشند ، برای كوهنوردان خلاق جذاب و امن باشند . بیشتر كوهنوردان می توانند در مورد جایگزین كردن حمایت امن طبیعی بجای استفاده از رول كوبی آموزش ببینند و باید بیاموزند كه این روش در واقع ماجراجوئی بیشتری را برای آنها فراهم می كند و تجارب طبیعی و ارزشمندی را همراه دارد در عین حالیكه از نظر امنیت هم در همان سطح است ، البته فراموش نشود ایمنی زمانی بدست می آید كه تكنیك های روش های صعود بدرستی آموزش داده شده باشد .
- در شرایط بحث و جدل میان گروههایی با سلیقه ها و علایق مختلف ، كوهنوردان باید از طریق مذاكره و بررسی موضوع اختلافات را حل كنند تا این تفاوت ها باعث ایجاد مشكلاتی نگردد كه در نهایت امكان دسترسی آنها به منطقه رااز بین ببرد .
- هرگز نباید فشارهای اقتصادی روی مسائل اخلاقی صعود مردم یك منطقه تاثیر گذارد .
- داشتن سبك و روش خوب در مسیرهای ارتفاعات بالای كوهستان به معنای استفاده از طناب ثابت ، استفاده از داروی انرژی زا یا كپسول اكسیژن نیست .

بند 9 – نخستین پیمایش
اصل اخلاقی :
" نخستین صعودها و گشایش مسیرها فعالیتی خلاقانه است و می بایست در حد امكان از نظر شیوه و سبك خوب و متناسب با سنت ها و معیارهای آن منطقه انجام شود و در برابر كوهنوردی محلی متعهدانه عمل نماید . در این كار نو می بایست نیاز های نسلهای آینده ی كوهنوردی را هم در نظر داشت . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- نخستین صعود باید از نظر زیست محیطی بی عیب و نقص انجام شود . این تلاشهای نو می بایست با قوانین محلی ، خواست مالكین زمین های منطقه و ارزشهای معنوی جامعه بومی هماهنگ باشد .
- با برش دادن سنگها و افزودن گیره ها قصد تخریت آنها را نداریم .
- درمنطقه آلپ نخستین صعودها باید منحصرا بصورت سر طناب انجام گیرد .
- بعد از احترام كامل به قواعد و رسوم محلی ، تعیین نوع و سطح حمایت ها و ثابت گذاری درمسیر برعهده نخستین گشاینده و صعودكننده است .
- درمناطقی كه توسط گروه های محلی به عنوان زیستگاه حیات وحش یا محدوده های حفاظت شده مشخص شده اند ، به منظور بوجود آمدن كمترین آسیب محیطی ، می بایست از حداقل رول كوبی استفاده كرد .
- در نخستین گشایش ها و پیمایش ها می بایست با كمترین میزان سوراخ كردن و ابزار گذاری ثابت در مسیر صعود همراه باشد . ( حتی در كارگاههای ثابت هم از رول كوبی استفاده نشود ، مگر واقعا ضروری باشد . )
- مسیرهائی كه شرایط انجام صعود و ماجراجویی را دارند ، می بایست تا حد امكان به شكل طبیعی خود باقی بمانند . باید به حمایت های میانی متحرك اعتماد كرد ( در جائیكه امكان آن وجود دارد . ) و رول كوبی فقط در زمان ضرورت و آنهم بر اساس شرایط مسیر استفاده نمود .
- ویژگی مستقل بودن مسیرهای مجاور نباید در اثر صعود ما در معرض خطر قرار گیرد .
- در زمان گزارش اولین صعود می بایست به جزئیات كار تا حد امكان با صحت و درستی پرداخته شود . صداقت كوهنورد و صحت گفته هایش تا زمانیكه مدارك مستدل ارائه ندهد به اثبات نمی رسد .
- كوههای ارتفاع بالا منابع محدودی هستند ، ما درمورد آنها بطور ویژه كوهنوردان را تشویق می كنیم تا بهترین روشهارا انتخاب كنند .

بند 10 – حمایت مالی ، تبلیغات و روابط عمومی
اصل اخلاقی :
" همكاری بین حامیان مالی و ورزشكاران می بایست بصورت رابطه ای حرفه ای و در جهت منافع كوهنوردان تعریف شود . وظیفه ی جامعه كوهنوردی آموزش و اطلاع رسانی به افكار عمومی و رسانه ها در تمامی جنبه ها و به شیوه ای فعال می باشد . "
توصیه های بیانیه تیرول :
- درك متقابل حامی مالی و ورزشكار برای معین كردن اهداف مشترك ضروری است . بسیاری از جنبه های ورزشهای كوهستان نیازمند مشخص شدن داشته های هر دو طرف ( ورزشكار و حامی مالی ) به گونه ای روشن و شفاف است تا بدین روش فرصت ها افزایش یابد .
- برای حفظ و افزایش سطح عملكرد ، كوهنوردان نیازمند حمایت مداوم از سوی حامیان مالی شان هستند . به همین دلیل ضروری است كه حامیان حتی بعداز مجموعه ای از شكستها و عدم موفقیت ها همچنان به حمایت خود از كوهنوردان ادامه دهند . تحت هیچ شرایطی حامی مالی نمی تواند كوهنورد را مجبور به اجرای كاری كند .
- برای حضور دائم در رسانه ها می بایست مجاری ارتباطی ایجاد و ارتباط با آنهاحفظ شود .
- گزارش واقع گرایانه ی كوهنوردان از فعالیت هایشان آنها را به زحمت خواهد انداخت اما گزارش صحیح و صادقانه نه تنها اعتبار صعود آنان را افزایش می دهد بلكه به اعتبار این ورزش در نزد افكارعمومی نیز می افزاید .
- ورزشكار نهایتا خودش مسئول به نمایش گذاشتن اصول اخلاقی و روشهای عملكرد ( ذكر شده در بیانیه تیرول ) در رابطه با جوامع و محیط طبیعت نزد حامی مالی و رسانه ها و افكار عمومی است .

منبع:kziran.com



:: موضوعات مرتبط: شیوه عملکرد در ورزش های کوهستانی , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
مسجد سپهدار
پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 19:27 | بازدید : 967 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

پیشینه

این مدرسه اولین مرکز علوم دینی در اراک است. مدرسهٔ سپهداری به عنوان نخستین بنای شهری با اقتباس از سبک مدارس دوره صفویه و با کاشیکاری‌های ظریف و زیبای دوره قاجار یکی از بناهای موجود در مجموعه بازار اراک است.این مدرسه به وسیله یوسف خان سپهدار (پدر داماد فتحعلی‌شاه قاجار) بنا شده و آیت‌الله حاج‌آقا محسن عراقی در توسعه آن نقش مهمی داشته‌است.در سال ۱۳۳۳ هجری قمری آیت‌الله حائری یزدی این مدرسه را به یکی از حوزه‌های علمیه بزرگ کشور تبدیل کرد.

معماری

معماری داخل مدرسه از طرح چهار ایوانی پیروی می‌کند که از آن میان دو ایوان شمالی و جنوبی بلندتر و عظیم تر از دو دیگری است. در پیرامون حیاط مدرسه بیست و پنج حجره وجود دارد و هر حجره دارای یک ایوان کوچک در جلو و قسمت نشیمن در عقب می‌باشد، سردر و لچکی حجره‌ها با کاشیهای خشتی هفت رنگ تزئین یافته‌است. گنبد مدرسه یک پوش بوده و در نوع خود بزرگترین گنبد آجری در بافت قدیمی اراک محسوب می‌شود. از عناصر داخلی مدرسه می‌توان به آب‌انبار و صحنی نسبتاً وسیع با حوضی سنگی در میان آن اشاره کرد.

دانش‌آموختگان سرشناس

از جمله شخصیت‌هایی که در این مدرسه به کسب معارف اسلامی پرداخته‌اند می‌توان به آقا نورالدین عراقی، آیت‌الله خمینی، آیت‌الله گلپایگانی، سید احمد خوانساری، آیت الله اراکی و آیت الله کمره‌ای، مرحوم گواری و ذوالفنون... اشاره کرد.

 



:: موضوعات مرتبط: مسجد سپهدار , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
کویر میقان
پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 19:21 | بازدید : 798 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )


زمین شناسی حوضه میقان اراک
حوضه رسوبی میقان متشکل از دریاچه فصلی توزلوگل ،دشت های آبرفتی فراهان و اراک،مخروط افکنه ها و کوهپایه ها است این حوضه متعلق به کمربند ولکانیکی ارومیه - دختر بوده و بخش وسیعتر آن در زون سنندج- سیرجان قرار دارد که با رویدادهای تکنونیکی مزوزوئیک متحمل چین خوردگی ، گسل خوردگی ، ماگماتیزم گردیده است .کهن ترین ته نشست منطقه متعلق به پرمین است که در جنوب خاوری هفتاد قله است .بخش شمالشرقی حوضه در کمربند ولکانیکی ارومیه - دختر در دوره کواتر نر فعال تر بوده است .

نهشته های کواتر نر سطح حوضه میقان را پوشانده و ضخامت این رسوبات به حدود 500تا 700 متر تخمین زده شده است سرعت رسوبگذاری در کویر میقان در حدود5/2 متر در هزار سال بوده. در حوضه میقان رویداد تکتونیکی با شدتهای متفاوت عمل نموده است در شمال و شمالشرقی نهشته های ابرفتی ولکانیکی ضمن چین خوردگی خفیف با رویداد پاسادتین به میزان 200متر افزایش یافته است و ارتفاع این تراست ها 5/3 تا 4 متر است و در حوالی داود اباد ارتفاع تراسها به 5/1 متر می رسد .

حوضه رسوبی میقان به احتمال فراوان در ابتدای کرومرین به وجود آمده است و علت ایجاد آن تشكيلات نهشته های آبرفتی - ولکانیکی شمال شرق حوضه است که این نهشته ها با حرکات تکتونیکی انتهای کرومرین حدود 200 متر بالا آمده اند قبل از تشکیل این رسوبها و فرایش تکتونیکی آنها آبهای دشت اراک به سمت شمال شرق حرکت کرده و از طریق تنگه راهجرد به شمال ارتفاعات این محل تخلیه شده و به رودخانه قمرود پیوسته اند اما تشکیل این رسوبات و فرایش تکتونیکی آنها سدی در راه عبور این جریان ایجاد نموده است و حوضه بسته میقان را بوجود آورده است .

کویر میقان
یکی از اشکال ژئومورفولوژیکی در حوضه میقان کویر میقان است که دارای سطح نمکی بوده و در آب و هوای مرطوب تشکیل شده است 94 درصد از سطح ان را دریاچه فصلی توزلوگل از قشر نمک پوشانده و محل اختتام آبهای حوضه می باشد رسوبات این پلایا عموما از جنس رس و سیلیت بوده و در حاشیه ان رسوبهای تبخیری ناشی از جریان آبهای سطحی برجامانده اند .

بخشهای جنوبی کویر رسوب های رس و سیلیت و نمک سدیم سطح سخت و متراکم را بوجود آورده است وبر اثر فرایند تبخیر حرکت اب از پایین به بالا اشکال چند ضلعی تشکیل گردیده در شمال غربی کویر بر اثر فعالیت باد تپه های ماسه ای ایجاد گردیده است در کویر میقان تبخیر کمتر از میزان آبی است که به منطقه وارد می شود و در نتیجه باعث تشکیل دریاچه موقتی میگردد .

سطح کویر صاف و هموار است و از رسوبهای نرم و ریز تشکیل شده است و بیشترین آن رسوب رس می باشد و این بیانگر اقلیم مرطوب در گذشته می باشد که تخریب مکانیکی و شیمیایی در حوضه باعث حمل موار رسی به ان گردیده است و قسمت جنوبی به علت وجود سولفات سدیم بسیار سخت و غیر قابل نفوذ است .کویر میقان دارای تغییرات فصلی و سالان می باشد در زمستان و بهار که میزان بارنگی زیاد است سطح ان را آب گرفته و به دریاچه تبدیل می شود و در تابستان به علت تبخیر شدید قشر نمکی سخت آن را می می پوشاند و اشکال مختلف نمک را در سطح کویر بوجود می اورد در اثر گسترش کویر میقان زمینهای زراعتی روستاهای ویسمه و داود اباد و مبارک اباد و میقان در حال تبدیل شدن به بیابان و کویر می باشند در سال 1361 ایستگاه تثبیت شن توسط اداره کل منایع طبیعی در نزدیکی کویر ایجاد شد و چند سالی است که با پیشروی کویر با کاشت گونه گیاهی قره داغ آتریپلکس موجب کند شدن پیشروی کویر شده اند.

پوشش گیاهی در حاشیه کویر ضعیف است و تنها در شمال غرب و جزایر میانی که سفره آب زیر زمینی بالاست گونه های گیاهی Frankenia salsola Atriplezx دیده می شود که به علت تبخیر و تعرق این گیاهان سطح ایستابی در فصل تابستان پایین می رود و گونه ها برای دستیابی به ریشه های خود پایین میروند و همزمان با رشد کردن از حرکت ذرات ماسه ها جلوگیری نموده و باعث تشکیل نبکا در حوالی داود آباد میگردند ارتفاع این نبکاها به 5/2 تا 5/1 متر می رسد و بصورت چتری روی تپه را می پوشانند .

 

منبع:irandeserts.com



:: موضوعات مرتبط: کویر میقان , ,
|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
آبشار مزرعه
پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 19:20 | بازدید : 604 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

دامنه شمالی رشته كوه قوشاداغ كه در سمت شرقی به كوه ارجمند ساوالان پیوسته است، به سمت گویجه بئل دامنه های سرسبز و جنگلی و استپ كوهی با چشمه های فراوان و دره های متعدد پرآب كشیده شده است. انفصال بخش كوهستانی از بخش فلات در خط ارتفاعی حدود 1900 متر رقم خورده و همین خط ارتفاعی آبشار و چشمه بسیار دارد و به نظر می رسد منطبق بر خط گسل در دامنه ی شمالی قوشاداغ باشد.

منبع:irandeserts.com


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0
پناهگاه حیاط وحش راسوند
پنج شنبه 3 مهر 1393 ساعت 19:19 | بازدید : 607 | نوشته ‌شده به دست ...amir MD | ( نظرات )

 

تاريخ تاسيس منطقه از ابتدا تا كنون: اين منطقه در سال 1381 توسط شورايعالي حفاظت محيط زيست به عنوان پناهگاه حيات وحش تعيين گرديد.

 

موقعيت عمومي منطقه:منطقه راسوند در جنوب غربی استان مرکزی وغرب اراک وجنوب شهر شازند واقع شده وفاصله آن از شهر اراک ۳۲کیلومتر است.نزدیکترین محل شناخته شده به این منطقه شهر شازند می باشد که در مجاورت منطقه قرار دارد.از نظر موقعيت جغرافيايي در حد فاصل E492200 الي E493100 طول شرقي و N334730 الي N335730 عرض شمالي واقع شده است.

 

وسعت منطقه: وسعت این منطقه ۱۰617هکتار می باشد.

 

ويژگي و سيماي عمومي منطقه (شامل وضعيت توپوگرافي، چشم انداز، پوشش گياهي و گونه هاي شاخص گياهي، وضعيت عمومي حيات وحش و گونه هاي شاخص و كريدورها): راسوند منطقه ای کوهستانی به صورت رشته کوهی مایل از سمت شمال غرب به طرف جنوب شرقی کشیده شده است.بلند ترین قله استان مرکزی به نام قله شهباز با ارتفاع ۳۳۸0متر در این منطقه واقع گردیده است.منطقه راسوند دارای طیفی از زیستگاههای مختلف نظیر صخره ها،دره ها،تپه ماهورها،مراتع،غارها،کشتزارها وانواع اکوسیستم انسان ساخت را در بر می گیرد.فون منطقه شامل:کلوبز،قوچومیش،پلنگ،روباه،شغال،خرگوش،تشی،گراز،کفتار،کبک،تیهو،عقاب،جغد،سهره..میباشد.فلور منطقه از انواع مختلف گیاهان علفی،بوته ای،درختچه ای ودرختی تشکیل شده است.گونه های غالب منطقه شامل:استی پا،گل گندم،کنگر،فرفیون،فستوکا و... می باشد.

 

جاذبه هاي اكوتوريستي: امامزاده سورانه، ارتفاعات شهباز ، اردوگاه باغك ،گياهان دارويي، چشمه دروغ زنه

 

وضعيت عمومي اقتصادي اجتماعي: هيچ روستاي داخل منطقه وجود ندارد.

 

منبع:iran deserts.com


|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0